A Szegedi Tudományegyetem Jel-Kép-Tér munkacsoportja 2017. november 17-18-án az egyetem „tudástárában” Állat jelek, képek és terek címmel tartott szemiotikai (etológiai, művészettörténeti, irodalmi, nyelvészeti, néprajzi stb.) konferenciát.
& Plinius az érzékekhez kapcsol állatokat. A látáshoz a sas, a halláshoz a bika (füle), a szagláshoz a vizsla, az ízleléshez a medve, az érintéshez a sólyom stb. kapcsolható. A bujaság a bakkecske („Vén kecske is megnyalja a sót”), a paráznaság a krokodil privilégiuma.
& A szociális lényeknél a szaglás fejlettebb érzék.
& A szociálparazita a társas hálót rombolja.
& Szlovákiai magyar névszemiotikai tájkép állatokkal: Gímes, Medve, Keszegfalva, Méhi, Madar…
& Ahány nép, annyiféleképpen fordítja a bibliai állatokat.
& A Benu patikák neve egyiptomi hieroglifa, főnix, napszimbólum. A patikák állatszimbóluma, a kígyó – az állat gyógyító-óvó szerepére megy vissza.
& Interanimális kapcsolat: macska és kutya között…
& A román temetőben a fecske, sas lehet szimbólum, a magyar temetőben a galamb, a hattyú.
& Be nem sorolható állatok, pl. a kaméleon, továbbá: szarvascsőrű madár, teknőssbéka, krokodil, kígyó.
& A kaméleon a valóságban lefelé görbíti a farkát, de az ábrázolásokban fölfelé. Nem tudni, miért.
& A zöld disznó csalimese történetét Kosztolányi nem tudta kinyomozni, de fordítási leleményből bekerült Márquez Száz év magány című regényébe.
& Az ókori Egyiptom egyik szent állata a pávián, vannak páviánszövegek is. A pávián nap és éj határán áll őrt.
& Lucanusnál hemzsegnek a kígyók, ráadásul etológiailag pontos leírással és mai horrorfilmeket megszégyenítő rettenetes leírással.
& Visnu vadkan alakjában is megtestesül.
& Homo venator est.
& Az ember valamikor együtt élt az állatokkal, értette a beszédjüket, erre utalnak mítoszok, mondák, mesék, állattörténetek, a gyerekek viszonya az állatokhoz, talán a mesékben és az álmokban megjelenő keveréklények, s maga a lélekvándorlás is erre vezethető vissza.
& Interspeciális vagy fajok közötti kommunikáció: az ember kb. a 2-3 évesek nyelvén beszél a kutyához, macskához.
& A zenében is megjelenik a kígyó: például a kígyózó mozdulatot utánzó dallam.
& Szőke Péter zenemusikológiai munkássága – a madarak énekének lassításából kibomló valós dallam – részben szubjektív megítélés, részben valamiféle mélyszerkezeti azonosság.
& A hollónál felbukkan a rejtés elmeteóriája, ne lássa más holló, ha mégis látja, akkor másként rejti el a zsákmányt.
& A rokonság kulturális konstrukció: az ember néha a másik embert nem tekinti embernek, a kutyát viszont rokonának tartja.
& Bizonyítható, hogy állatoknak vannak érzelmeik, ráadásul a kutya és az ember hangadásában az érzelmi jelleg bizonyos jelei (frekvenciái) azonosak, tehát veszik egymás érzelmi kommunikációját.
& Nevetés: a főemlősök hasonlóan nevetnek (ha-ha-ha).
& A medveének: a medvének szól, magyarázatot ad, a felelősség alól mentesít.
& A Maugli-történetek az interspecifikus kommunikációra is utalnak.
A szegedi konferencia anyaga 2018-ban kötetben is megjelenik.
Az ott készült képek megtekinthetők galériánkban.
Kép és szöveg/jegyzetek: Manyszi